Lanac vrijednosti je skup koraka ili aktivnosti koje postupno dodaju vrijednost proizvedenoj robi ili usluzi.
Obuhvaća aktivnosti, resurse i odnose koje tvrtka koristi i oslanja na stvaranje novih proizvoda ili usluga, a uključuju:
- Osobe koje posluju u poduzeću kao što su ljudski resursi
- Aktivnosti resurse i odnose duž kanala nabave, stavljanja na tržište, distribuciju, nabava materijala i usluga te prodaja i isporuka proizvoda i usluga
- Financijsko, zemljopisno, geopolitička i regulatorna okruženja u kojima tvrtka posluje.
Vrijednosni lanac također uključuje aktere koji igraju ključne uloge, a oni mogu biti:
- Dobavljači
- Primarna prerada
- Sekundarna prerada
- Distribucija
- Potrošači
- Tržišni agenti
- Podrška kupcima
- Recikliranje
Lanac vrijednosti ima ključnu važnost za tvrtke jer omogućuje:
- Konkurentnu prednost – omogućuje tvrtkama da prepoznaju svoje prednosti nad konkurencijom i da se usmjere prema onome što ih čini prepoznatljivima na tržištu
- Optimizacija troškova – omogućuje identifikaciju troškova u svakoj fazi proizvodnje ili pružanja usluge što dovodi do smanjenja troškova i povećanja profitabilnosti
- Poboljšanje kvalitete – pomaže prepoznati područja koja su dobra, ali i koja treba poboljšati što dovodi do povećanje kvalitete, zadovoljnijih kupaca i bolje reputacije tvrtke
- Strateško planiranje – pomaže boljem planiranju poslovanja, prepoznavanju rizika
Kako se analiza lanca vrijednosti razlikuje u malim i velikim poduzećima?
Analiza lanca vrijednosti ima različite karakteristike i primjenu u malim i velikim poduzećima.
Mala poduzeća često imaju jednostavnije lance vrijednosti, manji broj aktivnosti i lakše je praćenje i optimizacija, zbog ograničenih resursa fokusiraju se na ključne aktivnosti i većinom se radi o njihovim direktnim partnerima.
S druge strane velika poduzeća često imaju kompleksnije lance vrijednosti s više faza, dobavljača i distribucijskih kanala te je i samo praćenje izazovnije i sporije. Zbog više resursa mogu se baviti svim fazama lanca, ali ujedno moraju pratiti i širi spektar dobavljača i kupaca, često se radi o globalnim lancima vrijednosti, ali zbog veličine imaju i veći utjecaj na lanac vrijednosti te imaju mogućnost pokrenuti pozitivne promjene
Analiza lanca vrijednosti i Izvještavanje o održivosti
Analiza lanca vrijednosti također ima i ključnu ulogu u izvještavanju o održivosti tvrtki. Tvrtka analizom lanca vrijednosti pomaže razumijevanju i komuniciranju održivih praksi tvrtke.
Aspekti u kojima lanac vrijednosti igra važnu ulogu:
- Procjenjuje utjecaj– poseban naglasak je na utjecaju na okoliš, ali jednako je važan i utjecaj na društvo i ekonomiju u kojoj tvrtka djeluje – potrebno je uključiti sve faze od proizvodnje, preko transporta do upotrebe i odlaganja proizvoda te procijeniti postoje li štetni utjecaj na okoliš ili općenito postoje li neodržive prakse u dobavljačkom lancu koje omogućuju tvrtki da poduzme korektivne radnje..
- Analizira transparentnosti dobavljača – Tvrtke analizom vrijednosti mogu pratiti i izvještavati o održivim praksama u svim fazama lanca. Tu spadaju informacije o dobavljačima, proizvodnji, transportu, upotrebi resursa i recikliranju. Omogućuje da tvrtka razumije svoje dobavljače i njihove prakse te utječe na same dobavljače. Samim time dobavljači koji i nisu u obvezi izvještavanja o održivosti bit će prisiljeni procjenjivati svoje lance vrijednosti i aktivnosti, kao i svoj utjecaj na sve teme koje su obuhvaćene obveznim Izvještavanjem o održivosti ukoliko i dalje žele biti konkurentni, privlačiti investitore i pozitivno rasti i razvijati se na tržištu.
- Procjenjuje socijalne odgovornosti – tvrtka kroz analizu lanca vrijednosti identificira socijalne aspekte u što spadaju uvjeti rada, ljudska prava, društvena odgovornost i utjecaj na zajednicu u kojoj djeluje.
- Potiče inovaciju i dizajn proizvoda – analiza utjecaja na okoliš i socijalne odgovornosti potiče tvrtku na razvoj održivih proizvoda, odabir reciklabilnih i recikliranih materijala, uporabu održivih izvora energije te produženje životnog vijeka proizvoda. Osim toga i suradnja sa samim dobavljačima i partnerima u lancu vrijednosti može potaknuti inovacije i održive prakse.
- Kreira vrijednosti za sve dionike – povezivanjem, dionici utječu jedan na drugog i potiču na održive prakse u cijelom lancu vrijednosti čime se može poboljšati reputacija tvrtke i privući investitori, ali i odgovorni potrošači.
Upotrebom analize lanca vrijednosti u izvještavanju tvrtka prati napredak u postizanju ciljeva te prepoznaje rizike i prilike koje su važne kako samoj tvrtki tako i njenim dionicima.